Znane warzywa i owoce od nieznanej strony

Pomimo mody na zdrowe odżywianie warzywa i owoce wciąż nie zajmują  należnego im miejsca w naszej diecie. Cenne składniki odżywcze zastępujemy suplementami, niestety często dla własnej wygody. Sierpień to doskonały moment, aby zmienić dotychczasowe nawyki żywieniowe, włączając do diety skarby z naszych ogródków i sadów. Poznajcie bliżej cenne właściwości agrestu, moreli, jabłek, buraków oraz selera.

#Agrest

Na tle innych owoców wyróżnia się sporą ilością luteiny- karotenoidu regulującego pracę układu krwionośnego oraz zapobiegającego wszelkiego rodzaju chorobom oczu. Luteina działa jak naturalny filtr, który chroni nasz wzrok przed szkodliwym promieniowaniem UVA i UVB. Do swojej diety powinny go włączyć szczególnie osoby, które spędzają długie godziny przed ekranem komputera lub telewizora. Dzięki niskiej zawartości puryn – związku, z którego powstaje kwas moczowy, agrest powinny włączyć do swojego menu także osoby cierpiące na artretyzm. Istotnym dla naszej urody związkiem, który znajdziemy w agreście jest kwas bursztynowy – prawdziwy eliksir młodości! Wnika głęboko w komórki skóry i zabezpiecza je przed działaniem wolnych rodników. Agrest dzięki cennym składnikom coraz częściej wykorzystywany jest jako składnik kremów przeciwzmarszczkowych oraz preparatów oczyszczających skórę.

owoce
#Brzoskwinie

Brzoskwinie to niezwykle cenne źródło niacyny – witaminy z grupy B, łagodzącej stres oraz odgrywającej szczególną rolę w syntezie serotoniny – hormonu szczęścia. Warto sięgnąć po brzoskwinie również ze względu na sporą zawartość błonnika, który usprawnia metabolizm. A wiadomo, że dobrze funkcjonujący układ trawienny, znacznie ułatwia zrzucenie zbędnych kilogramów! Brzoskwinia zawiera również niezwykle cenny pierwiastek – bor, który uczestniczy w produkcji estrogenu. Chroni on przed osteoporozą oraz  łagodzi przebieg menopauzy. Ze względu na sporą zawartość witaminy A, PP oraz karotenoidów, brzoskwinie warto wykorzystywać w pielęgnacji skóry. Sporządzone z nich maseczki wygładzają powierzchnię naskórka oraz nadają mu zdrowy koloryt.

#Jabłka

Akcja „Jedz jabłka na złość Putinowi” odbiła się szerokim echem na całym świecie. Przez pewien czas te cenne owoce często gościły na naszych stołach, ale jak to zwykle bywa z modą – ma ona tendencje do przemijania. Nie warto ograniczać spożywania jabłek z kilku istotnych powodów. Są niezwykle cennym źródłem witaminy C, odpowiedzialnej za prawidłowe funkcjonowanie układu immunologicznego. Najwięcej witaminy C znajdziemy pod skórką, dlatego lekarze i dietetycy zalecają, by jeść owoce razem ze skórką. Jeżeli zauważycie u siebie objawy zakwaszenia organizmu (zmęczenie, bóle głowy, nerwowość, trądzik, bóle stawów, zgaga) warto wtedy sięgnąć po ten typowy dla polskich sadów owoc. Jabłka zawierają dużą ilość zasadowych soli mineralnych, które przywracają organizmowi prawidłowe pH. Niezwykle istotnym składnikiem jabłek są również polifenole –  substancje, zmniejszające ryzyko zachorowania na Alzheimera oraz niektóre nowotwory, m.in. piersi i płuc. Jabłka doskonale sprawdzą się również w pielęgnacji skóry. Możecie ich użyć w domowych maseczkach!

#Seler

Popularny, ale niedoceniany w naszej kuchni seler, zawiera szereg unikalnych składników. Jest bogatym źródłem flawonoidów – związków roślinnych, działających uszczelniająco na naczynia krwionośne i rozkurczające mięśnie gładkie. Wiecie, że sporo gwiazd Hollywood rozpoczyna swój dzień od smoothie z selera naciowego i jabłka? To prawdziwa bomba witaminowa! Szklanka napoju wspomaga oczyszczanie organizmu, likwiduje poranne obrzęki, nawilża dogłębnie skórę oraz wzmacnia kondycję cebulek włosowych. Naukowcy z Niemiec i Chin potwierdzili w swoich badaniach, że zawarty w selerze związek o nazwie ftalid, wzmacnia centralny system nerwowy i łagodzi stany depresyjne.

owoc
#Burak

Wiadomo, że dieta ma kluczowe znaczenie szczególnie dla organizmu przyszłych mam. W ich diecie powinny się znaleźć produkty bogate m.in. w kwas foliowy (witaminę B12), odpowiadającą za prawidłowy rozwój układu nerwowego płodu. Jednym z najcenniejszych jego źródeł są buraki, które docenią również osoby aktywne fizycznie. Zawarty w nich tlenek azotu przyspiesza przepływ krwi w żyłach, dzięki czemu komórki ciała są znacznie lepiej dotlenione i odżywione. Może być stosowany jako naturalny środek dopingujący przed intensywnymi ćwiczeniami. Sok z buraka to także doskonała alternatywa dla porannej kawy – zwiększa koncentrację i pobudza do działania.

Nie odradzam Wam całkowicie suplementacji – czasami jest ona nawet wskazana. Chciałabym tylko, abyście podeszli do tego tematu z głową. Na przykład zbyt duża ilość wapnia może przyczynić się do powstawania kamieni nerkowych, a nadmiar witaminy E zmniejsza krzepliwość krwi. Zawarte w owocach i warzywach składniki odżywcze są naturalnie zbilansowane, dzięki czemu ryzyko przedawkowania któregoś ze składników jest niewielkie.

Z wykształcenia jestem socjologiem i ekonomem, z charakteru zdobywcą i uparciuchem. Moim życiowym motto jest stwierdzenie, że jedyne, co w życiu jest pewne to zmiana. W życiu podważam wszystkie możliwe teorie i pewniaki. Na blogu piszę o tematach lekkich i przyjemnych, które są mi bliskie. Propaguję świadomą konsumpcję, świadome wybory, czytanie etykiet, naturalne oraz domowe sposoby na piękną cerę i… otwieranie się na możliwości świata. Życie mogłabym spędzić w podróży i takie jest moje największe marzenie.

Dodaj komentarz