Dlaczego warto schładzać się po treningu wspinaczkowym

Dlaczego warto schłodzić się po treningu wspinaczkowym

Każdy trening wspinaczkowy powinien być zbudowany z trzech części: rozgrzewki, części zasadniczej i schłodzenia.

Więcej o tym, jak ma wyglądać prawidłowy trening wspinaczkowy możesz przeczytać w artykule: Jak trenować wspinanie? Podstawowe elementy sesji treningowej

Rozgrzewka wspinaczkowa

Rozgrzewka ma pobudzić i przygotować organizm do większych obciążeń. Ma podnieść tętno, delikatnie rozszerzyć naczynia krwionośne i przygotować mięśnie oraz ścięgna do ciężkiej pracy. Intensywna rozgrzewka powoduje, że cały organizm zostaje bardzo pobudzony.

Przeczytaj o tym, jak ma wyglądać prawidłowa rozgrzewka przed treningiem wspinaczkowym.

climb2change na facebook

Część zasadnicza treningu wspinaczkowego

W części zasadniczej treningu organizm wykonuje ciężką pracę. Większość układów organizmu pracuje pełną parą, czasami na granicy swoich możliwości. Ścięgna poddawane są rozciąganiu, mięśnie muszą wytrzymywać obciążenia dużo większe niż dniu codziennym.

Nierzadko serce pracuje na maximum swoich możliwości, po to by móc dostarczyć odpowiednią ilość krwi do mięśni (a tym samym tlenu), by te w ogóle mogły pracować. Najgorszą rzeczą, jaką można zrobić po ciężkim treningu, to skończyć go bez uspokojenia i schłodzenia będącego na wysokich obrotach organizmu.

Follow me - link do instagram

Schładzanie i rozciąganie po treningu wspinaczkowym

Schłodzenie ciała po treningu, polega na uspokojeniu mięśni i stawów zmęczonych ćwiczeniami. Powinno odbywać się tuż po zakończeniu treningu głównego. Jest równie ważnym punktem treningu jak rozgrzewka. Rozgrzewka ma pobudzić organizm do większego wysiłku, a schłodzenie ma przynieść skutek odwrotny 😊

Ciało chłodzi się poprzez serię ćwiczeń rozciągających oraz uspokajających organizm. Ochłodzenie mięśni pozwala na ich szybszą regenerację. Zapobiega odczuwaniu bólu, który pojawia się w mięśniach i ścięgnach najczęściej następnego dnia.

Skutecznym sposobem na schłodzenie ciała po treningu wspinaczkowym jest wspinanie się po łatwych drogach, wykonanie kilku trawersów oraz ćwiczeń relaksujących o charakterze rozciągającym. Ale to dopiero początek tego procesu.

W dalszej części sprawdzają się skłony, delikatne skręty, lekkie wymachy oraz rozciąganie poszczególnych mięśni połączone z głębokimi oddechami. W chłodzeniu zastosowanie znajdują także ćwiczenia rozciągające zaczerpnięte z jogi.

Podczas tych ćwiczeń przykurczone (zbułowane) mięśnie oraz ścięgna są delikatnie rozciągane.

Sprawdź trening 12 Tygodni do lepszej formy wspinaczkowej

Po treningu wspinaczkowym ważne jest, żeby rozciągać te partie mięśni, które najwięcej pracują podczas wspinania, tj.: palce, dłonie, mięśnie przedramion i barki. Dodatkowo, aby poprawić gibkość podczas wspinania rozciągamy biodra, kręgosłup i nogi. Podczas wspinaczki pracuje całe ciało, dlatego rozciąganie ma być kompleksowe J

Tę drugą część można wykonać w domu nawet kilka godzin po treningu, ale górną część ciała, w szczególności ręce, rozciągajcie obowiązkowo od razu po treningu!

Rozciąganie ma na celu redukcję napięć oraz zwiększenie elastyczności ścięgien i mięśni oraz poprawę ich mobilności. Naczynia krwionośne delikatnie się kurczą, a praca serca uspokaja. Na chłodzenie organizmu warto poświęcić 15 – 20 min. Podczas tego czasu wasze ciało się wyciszy i lekko zrelaksuje. Później już tylko prysznic i powrót do domu 😊


Zainspirowałem Cię? Daj lajka, inspiruj dalej! Twoja rekomendacja jest dla mnie bardzo ważna!

Przeczytaj więcej o treningu wspinaczkowym.

Jak trenować wspinanie? Podstawowe elementy sesji treningowej

Jak planować trening wspinaczkowy

Rozgrzewka przed treningiem wspinaczkowym

15 błędów, które robisz na treningu wspinaczkowym

13 powodów, dla których warto się wspinać

8 najczęstszych obaw początkującego wspinacza

Czego nie powiedzą Ci na ściance wspinaczkowej, czyli niepisane zasady bezpieczeństwa

Dodaj komentarz