Przyjemna wspinaczka na wyjściu z ferraty Konigschusswandsteig tuż za wyjściem z kominka

Via ferrata Konigschusswandsteig – Preinerwand, Rax

Czytaliśmy w przewodniku, że sąsiednia ferrata Hans von Heid Steig to preludium do trudności, jakie napotkamy na ferracie Konigschusswandsteig. Podeszliśmy do tej ferraty z należytym szacunkiem. Byliśmy przygotowani na niezły wycisk i sprężanie na drodze. Nauczyliśmy się już, że ferrat o odcinkach D (a czasem nawet C) nie należy bagatelizować, a kiedy pojawia się E, to już nie przelewki. Całe szczęście, w kluczowych momentach, lata praktyki nieco dodają skrzydeł J

Follow me - link do instagram

Tym razem, aby trochę zwiedzić masyw Rax i urozmaicić sobie drogę pod ferratę, wybraliśmy wyjazd kolejką na Rax, przejście masywem i zejście pod ferratę. Dotarcie z górnej stacji kolejki pod ścianę zajmuje, szybkim tempem, mniej niż 2 godziny.

Pierwszy odcinek szlaku jest bardzo przyjemny, podchodzimy do schroniska Ottohaus i stamtąd kierujemy się w stronę Neue Seehutte, szlakiem o nazwie Seeweg. Po około godzinie monotonnej wędrówki między drzewami, docieramy do skrzyżowania szlaków, które, które znamy z wypraw na ferratę Heid Steig.

Ostatni fragment podejścia zajmuje około 30 minut. Najpierw schodzimy ścieżką w dół, po czym wchodzimy na szlak, który jest piarżyskiem. To podejście jest bardzo trudne. Idzie się nieubezpieczonym ternem i trzeba trawersować po niemal dzikim piarżysku, aby dostać się pod ferratę. Każdy krok jest czujny, bo źle postawiona stopa może skończyć się zjazdem w dół. To naturalna selekcja. Kto nie daje rady i się boi, nie idzie na ferratę.

Ubieramy kaski na głowę, zakładamy uprzęże i powoli szykujemy się do drogi. Pod ferratę podchodzi mężczyzna i piękną polszczyzną mówi:

Cześć!

Po czym pyta: Co u Was?

Po kilku zamienionych zdaniach okazuje się, że to nasz znajomy „z internetów”. Robert mieszka w Wiedniu i jest członkiem naszej grupy na Facebooku: Wspinanie, turystyka wysokogórska i via ferraty z climb2change. Tego dnia przyszedł przejść tą samą ferratę, co my. To totalny zbieg okoliczności, ale jakże miły. Już kilka razy umawialiśmy się, że dołączy do nas, kiedy będziemy na wyjeździe na Hohe Wand, a tu taka niespodzianka. Preinerwand już razem zdobyliśmy, więc w sierpniu Robert pojedzie zdobyć z nami Dachstein. Zamieniamy kilka zdań i razem ruszamy w drogę.

Via ferrata Konigschusswandsteig – Preinerwand, Rax

Via ferrata Konigschusswandsteig startuje lekko przewieszonym terenem (D). Prowadzi skośnie w prawo, wzdłuż wyraźnego pęknięcia. Mijamy je po prawej stronie. To kolejny fragment, oczywiście po stromym podejściu, który eliminuje słabsze osoby. Jeśli napotkamy tu problem, należy rozważyć rezygnację z przejścia dalszej części ferraty. Później nie ma możliwości wycofu, a ferrata będzie mieć tylko kilka łatwiejszych pasaży. Na przykład kolejny, krótki trawers i pionowy, łatwy ale kruchy teren po żółto – czerwonej skale (A/B).

Ta przyjemność trwa krótko, bo zaraz widzimy kolejny wymagający i dość intensywny odcinek – uskok wyceniany za C/D. Ten fragment nie odpuszcza, trzeba się sprężać. Tyle dobrego, że zraz po nim czeka na nas odpoczynkowy, łatwy, ale kruchy odcinek ferraty, którym idziemy aż do długiej rynny.

Docieramy do miejsca odpoczynkowego. Warto z niego skorzystać i złapać oddech J Po prawej stronie widać rynnę, którą dawniej przebiegała ferrata. Z powodu obrywów jej start został przeniesiony.

Po miejscu odpoczynkowym, wysokim uskokiem, pokonujemy odcinek za który ma kilka dodatkowych klamer (C, C/D). Dochodzimy do kolejnej, krótkiej rampy, na której znowu jest krucho. Na jej końcu czeka na nas najtrudniejsze miejsce na ferracie – przewinięcie w lewo i dość siłowe wyjście w mocno eksponowanym terenie po śliskich, tarciowych stopniach (D/E).

Sprawnie pokonujemy ten odcinek i przewieszonym terenem wchodzimy do zimnego i mokrego komina (D). To główna atrakcja tej ferraty. Trzeba dobrze szukać stopni i uważnie stawiać stopy. To miejsce jest zwykle mokre śliskie, dlatego podwójna czujność jest tu wskazana.

Droga przez komin najpierw prowadzi wznoszącym się trawersem w lewo a później skręca o 180 stopni w prawo. Przez chwilę poruszamy się po dwóch ścianach komina z ekspozycją pod nogami. Przewinięcie jest bardzo ciasne, dlatego kiedy ma się duży plecak, bywa kłopotliwe. Na wyjściu z komina są duże stopnie i bardzo fajna lufa.

Największe trudności za nami. Teraz pionowym odcinkiem, bardzo dobrze urzeźbioną płytą, (na której można spróbować wspinaczki bez użycia liny poręczowej) poruszamy się pionowo w górę aż do ostatniego przyjemnego odcinka ferraty (C).

Czeka na nas ostatnia przygoda – wykonanie dużego kroku na klamrę zawieszoną kilka metrów nad niewielkim żlebem (coś podobnego jak na Granatach).

Końcówka ferraty jest bardzo przyjemna, w łatwym terenie, z pięknymi widokami na potężny kocioł. Jest nawet miejsce na odpoczynek i podziwianie widoków.

Po wyjściu z ferraty schodzimy do schroniska Neue Seehutte. Tam wypijamy żółty, pełen elektrolitów płyn i dzielimy się wrażeniami z przejścia. Przyjemność nigdy za wiele, jednak wzywa nas odjazd ostatniego wagonika kolejki. Rozstajemy się z Robertem, który schodzi żółtym szlakiem do Griesleiten. My wędrujemy do kolejki widokowym szlakiem przez szczyt Preinerwand.

Informacje praktyczne o via ferracie Konigschusswandsteig, Rax

Wycena: D/E

Czas przejścia: 1,5 h.

Podejście: 2,5 h ( z kolejki około 1,5-2h )

Zejście: 2 h (do kolejki podobnie)

Dojazd: Do miejscowości Griesleiten /Prein an der Rax, parking domku myśliwskim lub Hirschwang, parking przy kolejce Rax.

TOPO ferraty Konigschusswandsteig

Schemat via ferraty Konigschusswandsteig , źródło bergsteigen.com

Podejście z Griesleiten /Prein an der Rax, spod domku myśliwskiego. Żółtym szlakiem do góry przez kilka przecinek. Dochodzimy do skrzyżowania i obieramy zielony szlak w kierunku Preinerwand Steig i Hans von Heid Steig. Podchodzimy w lewo do źródełka (ok. 1 h) . Stąd w lewo za znakami Heid Steig. Mijamy wejście w ferratę Heid Steig (ok. 30 minut) i kilkadziesiąt metrów dalej za załomem schodzimy ze szlaku. Po bardzo stromym piarżysku podchodzimy pod ferratę (ok. 1 h). Z daleka widać żółtą tabliczkę. Ten moment jest bardzo nieprzyjemny i niebezpieczny.

Podejście z Hirschwang, wyjazd kolejką na Rax (dużo łatwiejsze podejście). Kierujemy się do schroniska Ottohaus. Stąd czerwonym szlakiem (Seeweg) w kierunku schroniska Neue Seehutte do znaku kierującego do Griesleiten, Prein an der Rax (ok. 200 m. przed schroniskiem, czas ok. 1,5 h). Wchodzimy w ścieżkę w lewo i schodzimy w dół. Dochodzimy do piarżyska i po kilkudziesięciu metrach trawersujemy pod ścianę i dochodzimy pod ferratę (ok. 30 minut). Bardzo nieprzyjemne i niebezpieczne.

climb2change na facebook

Zejście do Griesleiten: Po wyjściu z ferraty podchodzimy lekko w górę i przełączką schodzimy do widocznego szlaku zejściowego z Preinerwand. Kierujemy się w lewo do skrzyżowania i tam skręcamy w lewo w kierunku Neue Seehutte. Po kilkunastu metrach za znakiem Griesleiten, Prein an der Rax schodzimy do piarżyska i tam wydeptaną, niebezpieczną i nieprzyjemną ścieżką należy zejść pod ferratę Heid Steig. Stamtąd szlakiem podejściowym w dół do Griesleiten.

Lub idziemy do schroniska Neue Seehutte i stamtąd żółtym szlakiem schodzimy do Griesleiten. Ta druga opcja jest znacznie wygodniejsza. Czas zejścia podobny.

Można zejść do Griesleiten sąsiednią ferratą Preinerwand Steig. Wtedy przechodzimy przez szczyt i po kilkunastu metrach docieramy do dużego kopczyka i schodzimy w dół za znakami. Czas zejścia to około 2 godziny. Wczesną wiosną należy uważać na zalegające płaty śniegu!

Do kolejki Rax. Po wyjściu z ferraty podchodzimy lekko w górę i przełączką schodzimy do widocznego szlaku zejściowego z Preinerwand. Kierujemy się w lewo do skrzyżowania tam skręcamy w prawo na szlak Seewand, którym przyszliśmy.

Lub Wchodzimy niebieskim szlakiem na szczyt Preinerwand i stamtąd idziemy dalej niebieskim szlakiem, widokową granią, do Ottohaus i dalej do stacji kolejki Rax. Czas przejścia ok. 1,5-2 h.

Noclegi: Pole Namiotowe Hohe Wand, Schronisko w Dolinie Hollental Weichtalhaus.

Sugestia. Doświadczone osoby, które czują się na siłach, mogą połączyć przejście ferraty Konigschusswandsteig z Hans von Heid Steig, podchodząc z zaczynając od tej drugiej. Szybkie zespoły mogą sporo skrócić podane czasy przewodnikowe.

Wyjazd kolejką Rax-Seilbahn to koszt 28 euro w dwie strony. Link do pełnego cennika TUTAJ.

Zainspirowałam Cię? Daj lajka i podaj dalej. Twoja rekomendacja jest dla mnie ważna!

Przeczytaj pozostałe relacje z przejść via ferrat w rejonie Hohe Wand, Rax i Schneberg:

Via ferrata Hans von Heidsteig (C/D), Preinerwand, Austria

Via ferrata Gebirgsvereinssteig (D), Hohe Wand, Austria

Via ferrata Blutspur (E) – Ślady krwi na Hohe Wand

Via ferrata Währingersteig (C), Hohe Wand, Austria

OTK Klettersteig (D/E), Hohe Wand

Via ferrata Teufelsbadstubensteig (B/C), Hollental

Via ferrata Alpenverreinsteig (A/B) Hollental

Przeczytaj pozostałe relacje z przejść via ferrat w rejonie jeziora Garda: