Via ferraty nad jeziorem Garda z Akademią Wspinania climb2change

Ścieżka Przemytników (Sentiero dei Contrabbandieri) to piękna, widokowa „via ferrata” o znacznych trudnościach. Słowo „via ferrata” celowo dałem w cudzysłów, gdyż droga jest bardziej ścieżką alpinistyczną niż samą via ferratą.

Na pozór wydaje się dostępna dla każdego, jednak moim zdaniem, przeznaczona jest tylko dla osób doświadczonych, które umieją posługiwać się liną i sprzętem asekuracyjnym do wspinaczki. Na całej długości drogi spotkamy punkty asekuracyjne w postaci spitów, a liny poręczowe są zamontowane tylko w newralgicznych miejscach, dokładnie tam, gdzie napotkamy największe trudności (możemy tam użyć lonży ferratowej).

Ścieżka oraz półki skalne, po których prowadzi ta ferrata, są wąskie i pełne drobnych kamieni i żwiru, dlatego dodatkowa asekuracja jest tu obowiązkowa! Droga poprowadzona jest przez wydrążony w skale tunel znajdujący się około 150 metrów nad jeziorem. O ile widoki zapierają dech w piersiach, o tyle patrzenie w dół może spowodować zawroty głowy. Zobaczcie galerię zdjęć z naszego przejścia Via ferraty Sentiero dei Contrabbandieri.

Zaczęliśmy ten dzień zastanawiając się, czy pogoda wytrzyma. Pomimo ciepła, chmury kotłowały się nad jeziorem i wysoko w górach. Postanowiliśmy zaryzykować. Samo zejście z parkingu do Via ferraty Sentiero dei Contrabbandieri okazało się słabo oznakowane i wymagające. Stroma, wąska ścieżka wiodąca ostro w dół wyprowadziła nas na kolejny szlak wiodący wysoko nad jeziorem, wzdłuż jeziora.

Założyliśmy uprzęże, lonże, kaski i związaliśmy się liną do asekuracji. Wyczytaliśmy w przewodniku, że bez sprzętu wspinaczkowego ani rusz. Już po chwili się o tym przekonaliśmy.

Dlaczego warto pojechać nad jezioro Garda?

Ta via ferrata, jest w większości ubezpieczona w… spity. Bardzo rzadko można tu spotkać tradycyjne stalowe liki.  A jeśli już – to bardzo cienkie. Nie wzbudziły naszego zaufania. Ubezpieczone są tylko 3 kluczowe miejsca, których wycena sięga D.

Spity na Sentiero dei Contrabbandieri

Via ferrata Sentiero dei Contrabbandieri jest to wydrążona w skale długa, pozioma „ścieżka”, którą dawniej szmuglowano różne rzeczy. W obecnych czasach jest udostępniona turystom poszukującym wrażeń.

Na Sentiero dei Contrabbandieri poruszamy się po półce wydrążonej w skale

Praktycznie cała droga biegnie skrajem półki i wymaga dodatkowej asekuracji ekspresami i liną.

Via ferraty nad jeziorem Garda z Akademią Wspinania climb2change
Na całej długości ścieżki asekurujemy się liną

Są jednak momenty, które totalnie zaskakują! Tak jak ten poniżej. Tutaj ścieżka nagle się urwała, a stalowa linka grubości małego palca u dłoni pozostawiła wiele do życzenia.

Vi aferraty z Akademią Wspinania climb2change

Głowa musi pozostać spokojna – odcinek jest do pokonania a po trudnym momencie można znowu delektować się widokami.

Trudny trawers wyceniany na D

Na jeziorze Garda toczyły się regaty, a my szliśmy dalej podziwiając okoliczne wierzchołki.

Atrakcja turystyczna – góra Monte Brione w całej okazałości a u jej stóp piękne Włoskie miasteczka Riva del Garda i Torbole.

Sentiero Contrabbandieri – widok na Monte Brione

Jednym z trudniejszych fragmentów tej drogi, to nieco akrobatyczne przejście po linowej drabince. Niby łatwe, a jednak ruchomość tej drabinki sprawiła nam troszkę trudności 😉

Na szczęście po przejściu drabinki jest możliwość założenia stanowiska i asekuracji liną słabszej osoby. Korzystamy z tej możliwości :). Po przejściu tego odcinka znów wchodzimy w łatwy teren. Widoki towarzyszące nam od samego początku wędrówki, są imponujące! Już teraz wiemy, że nie będzie to jedyne nasze przejście tą ścieżką! 🙂

Via ferraty nad jeziorem Garda z Akademią Wspinania climb2change
Cały czas towarzyszą nam imponujące widoki!

Ostatnią przeszkodą na drodze jest pokonanie dużej i szerokiej wyrwy w skale. To dość wymagający odcinek  na którym z pomocą przychodzi dobre rozciągniecie i ogólna sprawność fizyczna 🙂 W dole widać drogę, którą codziennie pokonujemy samochodem.

Sprawnie pokonujemy ten odcinek i ruszamy dalej. Teren jest bardzo kruchy, ale idzie się przyjemnie. Do końca Sentiero dei Contrabbandieri wędrujemy wzdłuż metalowej siatki zabezpieczającej drogę do Limone sul Garda.

Via ferraty nad jeziorem Garda z Akademią Wspinania climb2change
Wędrujemy wzdłuż siatki zabezpieczającej drogę

Po tym odcinku Via ferraty Sentiero dei Contrabbandieri pozostało nam tylko szybko wrócić do parkingu. Zdążyliśmy przed deszczem!

Informacje praktyczne o Via ferracie Sentiero dei Contrabbandieri nad jeziorem Garda

Wycena: D, 1+ (słabo ubezpieczona, należy zabrać ze sobą zestaw do asekuracji liną!!!)

Czas przejścia: 3 godziny

Podejście: 40 minut

Zejście: 30 minut

Topo:

Via ferraty nad jeziorem Garda z Akademią Wspinania climb2change

Powrót z via ferraty: Ferrata kończy się wraz z siatkami zabezpieczającymi. Przy słupie energetycznym można się przebrać. Grzbietem podążamy w górę. Ścieżką wychodzimy do utwardzonej drogi rowerowej. Stamtąd przecinkami w lewo wracamy do punktu widokowego przy pomniku oraz samochodu pozostawionego w miejscu postojowym.

Ferratę można robić również w drugą stronę – od pomnika do hotelu.

Nocleg w pobliżu: Arco, Riva del Garda, Limnoe sul Garda, Dro.

Zainspirowałam Cię? Daj lajka! Twoja rekomendacja jest dla mnie ważna.

Więcej o via ferratach nad jeziorem Garda znajdziesz na naszym blogu. Sprawdź również  ofertę naszej Akademii Wspinania i wyjedź z nami na obóz wspinaczkowy lub via ferratowy do ArcoPrzeczytaj pozostałe wpisy dotyczące wspinania i via ferrat nad jeziorem Garda:

Dlaczego warto pojechać nad jezioro Garda >>>KLIK<<<

Wspinanie nad jeziorem Garda >>>KLIK<<<

Via ferrata Rino Pisetta nad jeziorem Garda >>>KLIK<<<

Via ferrata Monte Albano (Ottorino Marangoni) nad jeziorem Garda >>>KLIK<<<

Via ferrata Rio Sallagoni nad jeziorem Garda >>>KLIK<<<

Via ferrata Sentiero del Colodri w Arco >>>KLIK<<<

Via ferrata Fausto Susatti i Mario Foletti (Cima Capi) >>>KLIK<<<

Via ferrata na Cima Rocca – Sentiero delle Laste i Sentiero dei Camminamenti >>>KLIK<<<

10 Replies to “Via ferrata Sentiero dei Contrabbandieri (Droga Przemytników) nad jeziorem Garda”

1. Via ferraty wydają się bardzo bezpieczne, ale to trochę złudne… pomimo ubezpieczenia w postaci łańcuchów, klamr, sztucznych stopni i stalowych linek, można odpaść kilka metrów w dół. A niektóre via ferraty, tak, jak ta opisana wymagają własnej asekuracji – jak przy wspinaczce. 🙂 Przeżycie fantastyczne <3

1. Podziwiam! 🙂 Miałam jedno podejście do Ferraty niedaleko Pizy. To była moja pierwsza wspinaczka w życiu. Fajna zabawa, ale lęk wysokości i brak doświadczenia mnie wtedy pokonały. Nie weszłam do końca, ale chciałabym jeszcze kiedyś spróbować. 🙂

1. Wielu ludzi boryka się z podobnymi problemami, ale wszystko da się wypracować 🙂 Trzymam kciuki, żebyś miała okazję spróbować!

2. O rety, zawsze podziwiam takich śmiałków jak Wy, bo mi czasami na schodach ruchowym pojawiają się zawroty głowy! Ale staram się z tym walczyć, ostatnio nawet byłam na kolejnym, wrocławskim punkcie widokowym i jakiś czas temu próbowałam pierwszy raz swoich sił we wspinaczce 🙂

1. Brawo! Gratulujemy! Nie martw się, nie jesteś sama. Ostatnio na kursie była osoba z lękiem przestrzennym i lękiem wysokości. Miała wiele barier do pokonania, ale szło jej na prawdę dobrze. Mam nadzieję, że i Ty pokonasz ten lęk! Trzymam kciuki!