Julia na najtrudniejszym odcinku ferraty Rio Salagoni (C)

Via ferrata Rio Sallagoni nad jeziorem Garda

Na via ferracie Rio Sallagoni byliśmy już kilka razy. Do tej pory wybieraliśmy drogi eksponowane, górskie, wyprowadzające na szczyty, raczej przestrzenne. Rio Sallagoni totalnie nas zaskoczyła. Wiedzieliśmy, że jest poprowadzona kanionem, ale nie wiedzieliśmy, że to tak urocze, miejscami pełne bujnej roślinności miejsce.

Ferrata Rio Sallagoni wyprowadza niemal na sam szczyt, na którym znajduje się do zamek Drena. Góruje on nad doliną Sarche. Miejscowość rozbudowana dookoła zamku obronnego i drogi wiodącej doliną. Miasto i sam szczyt mają tę samą nazwę, co zamek.

Follow me - link do instagram

Jadąc Doliną Sarche z Arco w stronę Trento wzgórze i Castello Drena widać z daleka po prawej stronie. Swoją drogą, czy wiecie, że Włochy to kraj mieszczący ponad połowę wszystkich europejskich zabytków architektury, kultury i historii? Zamki zajmują wśród nich jedno z głównych miejsc. We Włoszech zachowało się ponad 3 tys. zamków i twierdz obronnych!

Podejście do ferraty zajmuje kilkanaście minut. Warto ubrać się w sprzęt już na parkingu i zabrać tylko coś do picia oraz kilka euro na kawę, którą można wypić po zakończonej wycieczce. Podejście to kilkunastominutowy spacer za znakami kierunkowymi.

Wydawać by się mogło, że usytuowana w wąwozie via ferrata Rio Sallagoni jest łatwa, jednak pozory mylą. W najtrudniejszym punkcie jest wyceniana na C. Daje się we znaki już na samym starcie. Zaczyna się pionowym odcinkiem za B. Stromymi klamrami wbitymi na lewej ścianie wąwozu wspinamy się pionowo do góry. Później, cały czas po klamrach idziemy trawersem w prawo i kolejno, nieco po skosie pniemy się w górę. Pod stopami mamy ekspozycję i rwący strumień. To przez wodę płynącą dnem wąwozu miejsca wymagające użycia skały jako stopni są potwornie śliskie.

Po lewej stronie mijamy wyjście awaryjne, a zaraz po nim czeka na nas najtrudniejszy odcinek ferraty. To nieco przewieszony trawers po klamrach. Odstępy pomiędzy nimi są dość spore. Przyda się tutaj umiejętność pokonywania trudności na prostych rękach, z obniżeniem na nogach.

Później czeka na nas efektowne przejście na prawą ścianę wąwozu, kilka przepinek lonżą i schodzimy ze ściany. Tutaj krajobraz jest totalnie inny – bujna roślinność, romantyczny, dziki krajobraz, spływająca kaskada wody i czekająca przeszkoda – wiszący nad wodospadem, mostek linowy o długości około 15 metrów. W praktyce most linowy oznacza stalową linę po której idziemy oraz dwie liny poręczowe, do których wpinamy lonże. Można obejść go z prawej strony wąwozu, ale po co? J Warto spróbować swoich sił i poćwiczyć równowagę.

Tuż za mostem linowym podążamy łatwym, ubezpieczonym terenem pod ścianą wąwozu i dochodzimy do miejsca, w którym przechodzimy pod ogromnym głazem. Tuż za nim przechodzimy znowu na lewą stronę wąwozu i terenem za A/B podchodzimy po skale aby pokonać drugi, nieco krótszy od poprzedniego most wiszący. Można pokonać ten fragment omijając trudności, pod prawą ścianą wąwozu.

climb2change na facebookPodchodzimy kilkadziesiąt metrów w górę i mamy dwie możliwości, albo idziemy w lewo, przechodząc pod rejonem wspinaczkowym za znakami Castello Drena lub idziemy w stronę ostatniego odcinka ferraty.

Ta druga opcja wiąże się z tym, że najprawdopodobniej wrócimy ze zmoczonymi butami – szczególnie, jeśli jest świeżo po opadach i poziom wody jest podwyższony. Sporą cześć tego odcinka ferraty Rio Sallagoni pokonuje się idąc dnem wąwozu. Teren jest kiepsko ubezpieczony, tylko w niektórych miejscach są klamry, które są jednocześnie stopniami i naszymi punktami do wpięcia lonż.

Teren jest łatwy, ale jest potwornie mokro i ślisko, trzeba iść czujnie. Przekonałam się o tym, będąc tu drugi raz. Już na pierwszych metrach próbowałam z gracją pokonać uskok i źle postawiłam stopę, co skutkowało lądowaniem na tyłku i mokrym butem. Całe szczęście do końca ferraty było już niedaleko.

Na końcu via ferrata wiedzie łatwym ubezpieczonym terenem po lewej ścianie wąwozu. Po wyjściu z ferraty przechodzimy wzdłuż winnic do drogi i nią udajemy się do kafejki pod zamkiem na cappuccino. Można tu zdjąć sprzęt lub zejść z nim. Zejście jest bardzo proste i trwa około 20 minut. Wystarczy podążać za znakami i przecinając serpentynę schodzić w dół ścieżką. W jednym miejscu ścieżka jest wyposażona w linę ułatwiającą zejście.

Wyjazd na via ferraty z ClimbingAcademy.pl

Ferrata Rio Sallagoni to propozycja dla osób, które chcą spróbować swoich sił w trudniejszym terenie, ale mają jeszcze obawy przed ekspozycją. Krajobraz jest niczym z bajki, więc taka wycieczka spodoba się osobom, które lubią leśne klimaty. Ferrata jest na tyle krótka, że tego samego dnia można udać się na jeszcze jedną ferratę, np. na Monte Colodri.

Informacje praktyczne o via ferracie Rio Salagoni

Trudność: C

Czas przejścia: 1,20 h

Podejście: 15 minut

Zejście: 20 min

Topo: KLIK

Miejsce startu: Z Arco należy kierować się w stronę miejscowości Dro. Tam skręcamy w prawo, za znakiem Castello Drena. Po kilkuset metrach za zakrętem będzie parking. Znajduje się po prawej stronie drogi. Z parkingu kierujemy się za znakami w stronę ferraty.

Powrót z via ferraty: Podążamy w kierunku zamku. Schodzimy wzdłuż drogi asfaltowej, za pierwszym zakrętem w prawo przechodzimy przez nią i wchodzimy w ścieżkę, która ją przecina. Przechodzimy przez jezdnię jeszcze raz i dochodzimy do ścieżki, która prowadzi do parkingu.

Nocleg w pobliżu: Arco, Riva del Garda, Limone sul Garda, Dro.

UWAGA! W przypadku intensywnych opadów pod żadnym pozorem nie należy przechodzić górnego odcinka ferraty! Grozi utonięciem. Należy dokładnie sprawdzić stan wody i stan szlaku. Szlak bywa zamknięty. Ta część ferrtay nie ma liny poręczowej. Do asekuracji wykorzystuje się klamry. W pierwszej części ferraty lina poręczowa jest wysoko, co może sprawić trudność małym dzieciom.

Zainspirowałam Cię? Daj lajka! Twoja rekomendacja jest dla mnie ważna.

Przeczytaj pozostałe wpisy dotyczące wspinania i via ferrat nad jeziorem Garda:

Via ferrata Rino Pisetta nad jeziorem Garda >>>KLIK<<<

Via ferrata Sentiero dei Contrabbandieri >>>KLIK<<<

Via ferrata Monte Albano (Ottorino Marangoni) nad jeziorem Garda >>>KLIK<<<

Via ferrata Sentiero del Colodri w Arco >>>KLIK<<<

Zobacz wszystkie ferraty, które przeszliśmy >>>KLIK<<<