Jak planować trening wspinaczkowy

Jak planować trening wspinaczkowy

Dlaczego warto planować trening wspinaczkowy?

Po pierwsze primo OSZCZĘDZASZ CZAS.

Nie trzeba daleko szukać przykładów. Zastanów się jak wygląda trening, na który idziesz bez planu i snujesz się po ścince/ siłowni/ domu. Jeśli nie wiesz, co robić w czasie przeznaczonym na trening, Twoje działania są chaotyczne i NIEEFEKTYWNE!

climb2change na facebook

Po drugie primo planując zwiększasz szansę na osiągniecie sukcesu.

W planowaniu najważniejsze jest to, żeby ustalić plan działań i termin ich wykonania. Równie ważne jest to, żeby przewidzieć przeszkody, jakie mogą wystąpić po drodze do realizacji celu i zminimalizować ryzyko ich wystąpienia.

Po trzecie primo, jeśli ty sobie czegoś nie zaplanujesz, to ktoś inny zaplanuje coś za ciebie i będziesz realizować czyjeś cele, nie swoje.

Chcesz żyć po swojemu, czy po czyjemuś?

Zatem, jak planować trening wspinaczkowy? W ogromnym skrócie trzeba planować swoje działania na kilku płaszczyznach. W kilku punktach podsumowałam dla Was nasz live Jak planować trening wspinaczkowy.

Zapis z live możesz obejrzeć na vimeo. Aby otrzymać link i hasło, musisz zapisać się na nasz newsletter. Możesz to zrobić poniżej.

 

Jak planować trening wspinaczkowy?

  1. Określ swoje cele wspinaczkowe. Zastanów się:

    1. Po co trenujesz?
    2. Co chcesz osiągnąć? Kiedy chcesz to zrobić?
    3. Gdzie będziesz się wspinać/ trenować – skałki, panel, bouldering
    4. Jakie są twoje słabe strony, – nad czym chcesz pracować
  2. Usystematyzuj trening

    1. Twój cel/ projekt drogi, którą chcesz przejść, i cały trening pod to będzie tak zwanym MAKRO cyklem
    2. Rozbij to na 2-4 MEZO cykle, w czasie, których skupisz się na poszczególnych kompetencjach (np. siła, technika, gibkość, „głowa”)
    3. Ustal ilość treningów w tygodniu to jest MIKRO cykl
  3. Ułóż harmonogram treningów

    1. Zaplanuj, kiedy masz mieć szczyt formy – np. wyjazd, droga, pod którą trenujemy, – kiedy to będzie?
    2. Zaplanuj, ile tygodni poświęcisz na dany mezo cykl
    3. Zaplanuj dni restowe pomiędzy mezo cyklami (kilka dni – do tygodnia) i po całym makro cyklu, (co najmniej tydzień)
    4. Zaplanuj, co będziesz trenować oprócz wspinania? Kiedy będziesz to robić?
    5. Zaplanuj, ile razy w tygodniu będziesz chodzić na trening, jakim systemem będziesz trenować? 1:1, 1:2, 2:2 czy inaczej?
    6. Zaplanuj zwiększanie obciążenia treningowego, (co tydzień)
    7. Zaplanuj każdy pojedynczy trening, rozpisz dokładnie, co masz zrobić na danej sesji treningowej. Skorzystaj z naszych podpowiedzi, które znajdziesz w artykule jak ma wyglądać prawidłowa sesja treningu wspinaczkowego
  4. Monitoruj postępy i uczyń swój trening EFEKTYWNYM

    1. Rób notatki! One pomagają widzieć progres i utrzymać motywację
    2. Najpierw zrealizuj założenia
    3. Później zwiększaj objętość
    4. Skup się na treningu i na swoich celach

O wszystkim mówiliśmy podczas naszego live na Facebooku. Zapis z live możesz obejrzeć na vimeo. Aby otrzymać link i hasło, musisz zapisać się na nasz newsletter. Możesz to zrobić poniżej.

 

Zawsze powtarzam: TRENUJ W SPOSÓB DOBRY DLA SIEBIE NIE DLA INNYCH. Nie powielaj tego, co robią inni. To, że ktoś trenuje akurat na baldach, nie znaczy, że ty też masz to robić. To, że ktoś wskakuje na chwytotablicę nie znaczy, że Ty tez musisz to robić (broń boże, kiedy dopiero zaczynasz!).

Nie ma gotowej recepty na trening wspinaczkowy. Jest on bardzo złożony. Oczywiste jest, że trzeba trenować przede wszystkim słabe strony. Ale które to są te słabe strony? Czy to technika? A może siła? Jest jeszcze siła kontaktowa, siła palców… wiele różnych elementów, które trzeba trenować w zależności od poziomy wspinaczkowego, umiejętności i celów.

Follow me - link do instagram

Jeśli chcesz trenować z głową, to przede wszystkim nie patrz na innych. Ustal swoje cele i realizuj je. Może Ci w tym pomóc nasz Planner Wspinaczkowy.

A jeśli nie masz pomysłu na trening wspinaczkowy i potrzebujesz profesjonalnego wsparcia, zobacz, w jaki sposób możesz trenować z nami na treningu 12 TYGODNI DO LEPSZEJ FORMY WSPINACZKOWEJ.

Sprawdź trening 12 Tygodni do lepszej formy wspinaczkowej


Zainspirowałam Cię? Daj lajka, inspiruj dalej! Twoja rekomendacja jest dla mnie bardzo ważna!

Przeczytaj więcej o treningu wspinaczkowym.

Jak trenować wspinanie? Podstawowe elementy sesji treningowej

Rozgrzewka przed treningiem wspinaczkowym

15 błędów, które robisz na treningu wspinaczkowym

13 powodów, dla których warto się wspinać

8 najczęstszych obaw początkującego wspinacza

Czego nie powiedzą Ci na ściance wspinaczkowej, czyli niepisane zasady bezpieczeństwa

Dodaj komentarz